En smakebit på søndag: Prestationskoden

en smakebit

De två norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger delar på värdskapet för En smakebit på søndag som de bästa varannan veckas-föräldrarna! Tanken är att bokbloggare varje söndag uppmanas att välja ett stycke ur en bok de läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den.

Årets sista smakbit kommer från en bok som handlar om att bli bättre. Just nu vill jag framför allt bli bättre från min förkylning. Jag har avslutat året med tre olika förkylningar och är så innerligt trött på att vara sjuk och inte kunna träna nu. I början av december gjorde jag en läsplanering men jag har på riktigt knappt läst något överhuvudtaget denna månad. Jag har inte orkat helt enkelt. Jag läste faktiskt ut Yarden häromdagen men den är väl runt 140 små sidor så det är inga mängder direkt. Däremot var det riktigt bra läsning!

De senaste dagarna har jag också läst omkring 100 sidor i Prestationskoden som alltså handlar om att bli bättre. Johan Renström har främst löpning i åtanke men pratar mer generellt om vilka faktorer som faktiskt hjälper dig att bli bättre. Jag har läst hans blogginlägg på Runner’s World rätt länge nu och sett fram emot den här boken under lång tid. Och jag gillar den!

Citatet har jag valt delvis som en påminnelse till mig själv, jag är nämligen värdelös på att gå barfota och har gärna tofflor även inomhus. Michael Merzenich är en forskare som tidigt argumenterade för att hjärnan var plastisk.

I en intervju berättar Merzenich att många förlorar sin balans när de blir äldre på grund av minskad sensorisk återkoppling från fötterna. Förr sprang barn barfota i varierad terräng precis som människan gjort i miljontals år, men nu har barn tjocka skor från det att de börjar gå och de rör sig dessutom allt mindre. Fötternas hjärnkartor krymper.

När du går barfota över ojämna ytor tar hjärnan emot olika typer av information, medan skor är en relativt platt informationsplattform som jämnar ut och suddar bort distinkta stimuli. Dessutom är ytorna konstgjorda och enformiga. Detta leder till att den naturliga fotens breda och spretande hjärnkarta trycks ihop till en punkt som föreställer en liten instabil sko, som balanserar på sin spets. Det är inte lätt att balansera på en spets när du är 80 år.

30 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Prestationskoden

  1. Jag är som du, strumpor och skor på jämnt. Jag har faktiskt lite fotfobi, även om mina fötter är små o ganska nätta, men jag trivs inte barfota. Men förstår precis vad som menas i din smakbit. På sommarhalvåret får man dessutom oroa sig för fästingar och andra kryp så nä, inte vill jag gå barfota. Min balans är följdaktligen usel, inte enbart av den anledningen men det inverkar säkert. Hoppas du snart är på banan igen och får ett riktigt friskt nytt år! Jag har också bott i Stockholm o åkt t-bana till jobbet i tjugo års tid så miljön i boken är välbekant!

    1. Jag håller helt med om din fotfobi och även jag har egentligen ganska fina fötter. 🙂 Men jag tänkte att det kanske kunde gillas med ett par barfotaskor? Eller at gå i skogen med uppbyggda skor vilket jag gör ibland det blir ju ändå lite svajjigt.

  2. Åsa Carlsson

    Det ojämna underlaget i skogen kanske är en liten anledning till varför jag hellre promenerar där än på jämna vägar. Tycks vara besvärliga förkylningsvirus denna höst, inte heller jag klarade mig denna gång. Men min lässvacka för december berodde på att äldsta hunden hastigt blev sjuk och fick somna in hos veterinären, sorg stör också koncentrationen att läsa. Men det har börjat gå lite bättre nu, och boken blev jag nyfiken på, tack för tänkvärd smakbit! (Började använda typ Birkenstock-skor inne efter hälsporre, barfota funkar dåligt i ett sånt läge.)

    1. Ja, jag är lite dålig på att springa skogen men ska försöka öka på det – det tränar ju åtminstone musklerna i fötterna. Ja, fy, sorg är jobbigt. Det är alltid så sorgligt att avliva ett djur. ❤

  3. Pirjo Saloniemi

    Jag går barfota så mycket som möjligt och sätter inte på mig ens strumpor på vintern inomhus förrän det blir alltför kallt i golvnivå. Somrarna är jag barfota hela tiden både inne och ute… Tack för smakbiten, boken låter intressant!

  4. Intressant! Jag har nästan alltid strumpor och skor/tofflor på, eftersom jag är så förbålt frusen om fötterna. Och följaktligen är mina fötter känsliga (jag är ju en känslig typ över lag) vilket gör att jag har väldigt svårt att gå barfota ute; det gör för ont helt enkelt, och jag är inte tålig nog att uthärda och vänja mig. Jag skulle sannerligen behöva bli bättre på allt möjligt 😦

  5. Jag har i princip aldrig strumpor och går barfota så mycket jag bara kan. Gillar de löpskorna där man ”känner” vägen som var så populära för några år sedan. Tack för en intressant smakbit.

  6. inte trevligt med rader av förkylningar. det sätter ner en till både kropp och själ. hoppas att du kryar på dig snart. intressant smakebit! tack för den. gillar att gå barfota. gillar också underlaget en får när en går i skogen!. ska kolla om ”mitt” bibliotek har boken

  7. Pingback: Prestationskoden | Bokdivisionen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s