Hur jag använder Notion som bokbloggare

För ett tag sedan skrev jag om hur jag trillade ner i book annotation-hålet på Youtube i julas. En av alla booktubers jag lyssnade till använde Notion och jag blev nyfiken. I mitt fall var jag mest ute efter att använda Notion som någon slags digital Bullet journal men man kan säkert använda det till en rad andra saker också.

Jag älskar att planera och strukturera och har testat både vanlig kalender, bullet journal och diverse dokument på datorn för att hålla koll på bloggen. Men jag glömmer liksom titta i dem och de är inte användarvänliga. Det första jag gjorde på Notion var därför att ladda ner en färdig Blog Content Planning Calendar. Här kunde jag planera mina inlägg och hålla koll på vad jag behövde blogga härnäst. När du startar Notion är det liksom helt tomt och du får själv välja bland tillgängliga pusselbitar för att bygga det du vill. Och nej, jag är ingen dataprogrammerare men jag tycker sådant här är kul.

När jag fixat min kalender insåg jag att jag behövde en bättre översikt över de då runt 30 recensionerna jag hade att skriva så jag ordnade en sida med en tabell som jag helt enkelt kallar ”recensioner att skriva” (duh). Där kunde jag också bokföra huruvida böckerna var fotade eller om bilder till e-böcker var hämtade samt betyg och datum för utläsning vilket är något jag har med i mina recensioner (men omöjligt kunde komma ihåg innan jag gick all in på The Storygraph i år).

För att bättre veta vad som ligger i pipelinen för bloggen använder jag mig av en sådan här enkel variant. Det är ju inte bara recensioner som ska skrivas när man är seriös bokbloggare. 🙂 Du får bara ett smakprov då jag inte gillar att visa upp alla mina nördiga göromål.

Efter hand så har jag utvecklat mitt Notion och lagt till en sida för Instagram där jag planerar vad jag vill lägga ut på Insta då det inte alltid är exakt samma som på bloggen men oftast. Jag har också texterna till mina Instainlägg på den sidan då jag tycker det är så sjukt pilligt att sitta och skriva på mobilen. Min androidmobil gillar t.ex. att publicera inlägg innan jag är klar då jag ofta kommer åt någon knapp. Ibland tidsinställer jag en recension och det har jag inte lyckats med det på web-Insta så då kopierar jag över texten till Notion, fixar till den genom att kanske ändra formateringen från bloggens samt lägga till emojis etc.

Jag har också en sida för mitt Barnbokspratbloggande, en för min träning och en för mig själv. 🙂 Det som är skönt med Notion är att jag är inloggad på alla mina devices och lägger jag in en text på datorn så kan jag sen plocka upp den i mobilen. Det här var liksom bara lite om hur jag gör och du kanske skulle göra på ett helt annat sätt men man kan anpassa Notion precis hur man vill. Och nej, jag är inte ett dugg sponsrad och jag använder bara gratisversionen. Planerar du ditt bloggande/instagrammande och i så fall hur?

2 reaktioner på ”Hur jag använder Notion som bokbloggare

Lämna ett svar till Bokdivisionen Avbryt svar