Runstreak – att springa varje dag

Jag brukar lyssna på en podd om ultralöpning som heter Pace on Earth och i ett avsnitt där intervjuades Daniel Karlsson. Pace on Earth är inte bara en podd utan också en blogg och ett företag som sysslar med löparresor, löpcoaching mm. Jag följer själv ett av deras coachingprogram just nu som heter 10 månader mot 10 mil. Pace on Earth drivs av Ellen och Johnny och numera har de också Jënni med på tåget. Daniel Karlsson är utöver löpare bl.a. trollkarl och en av profilerna hos Sverige springer. Vill du veta mer om honom kan du kika in på hans sajt Träningstrolleri.

Poddavsnittet handlade alltså om runstreak vilket jag hört Ellen tala sig varm för många gånger. Runstreak innebär att du springer varje dag. De internationella reglerna kräver minst en mile (1,6 km) om dagen och Ellen har modifierat reglerna och springer minst 20 minuter varje dag. Hon innehar just nu det svenska rekordet och gjorde idag sin 2432:a dag på raken medan Daniel ligger på 801. Världsrekordet ligger dock på 52 år och 39 dagar och innehas av Ron Hill.

Avsnittet är oerhört inspirerande och jag blev helt enkelt sugen på att läsa Daniels bok. Han inleder med en del om hans egen träningsfilosofi, just det han kallar träningstrolleri, och beskriver hur han förändrat sitt eget synsätt på löpning från negativt till positivt. Jag tycker att liknelser som träningsrucklet och vardagshuset beskriver det väldigt bra. Vem vill släpa sig iväg in i ett dragigt och sjaskigt ruckel när man kan mysa i ett varmt och bekvämt mysigt hus? Det krävs lite vilja att övertala sig själv att göra det och en hel del övning för att sluta se träningen som ett ruckel utan något njutbart. Detta har Daniel lyckats med. Själv är jag där ibland men långt ifrån alltid.

Sen går han igenom runstreak, vad det är, anledningar till att göra det och vanliga frågor  som brukar uppstå. Sista delen av boken tar upp lite olika saker som bl.a barfotalöpningens vara eller icke vara, folks negativa inställning till runstreak, samt några inspirerande runstreakande förebilder. Det finns också ett avsnitt som handlar om den rädsla som många av oss kvinnor kan känna ute i löparspåret framförallt kvällstid.

Daniel skriver lättsamt och inspirerande och har många tänkvärda tankar även om jag inte håller med om exakt allt. Jag som redan är inne i löpträsket känner till det allra mesta han skriver om men jag har ändå behållning av boken och gillar särskilt hans del om sin egen träningsfilosofi. För dig som är nyfiken på runstreak eller bara vill ha en entusiasmerande löpinjektion rekommenderas att läsa boken.

Mitt eget runstreakande då? Nja, jag gjorde 11 dagar tror jag i januari och hade precis påbörjat en ny streak nu. Idag var sjätte dagen men efter passet när jag skulle logga det så insåg jag att jag hade helt galet hög puls under passet, fastän att det kändes så enkelt. Så jag avvaktar lite och lyssnar på min kropp. Min filosofi är hellre 100 streakar på ett år än att springa sjuk. Men för dig som vill börja runstreaka så kör faktiskt Sverige springer igång en utmaning just idag. Klicka in dig hos dem för mer info.

Du hittar fler böcker om löpning på min sida Löpbrigaden!

Titel: Runstreak – att springa varje dag
Författare: Daniel Karlsson
Förlag: Whip Media
Sidantal: 214
Utgivningsår: 2019
Utläst: 30 april 2020
Mitt betyg: 4/5
Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Whip Media för recensionsexemplar!

En reaktion på ”Runstreak – att springa varje dag

  1. Pingback: Mitt bloggår 2020 – Bokdivisionen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s